CPM, або «Cost Per Mille» – це один із ключових термінів в інтернет-маркетингу та рекламі. Але що означає цей термін і в чому його важливість? Саме на ці запитання ми відповімо в сьогоднішній статті, а також розповімо, в яких випадках ситуаціях варто використовувати CPM у контекстній рекламі, а в яких – ні.
Що таке CPM?
CPM – це вартість тисячі показів оголошення або рекламного банера. Cost Per Mille, відповідно, перекладається як «вартість за тисячу»
Cost Per Mille вже став свого роду стандартом в інтернет-рекламі, яким користуються діджитал-маркетологи для оцінювання ефективності маркетингових кампаній та оптимізації бюджету на просування. При цьому важливо не тільки досягати оптимального співвідношення вартості та кількості показів реклами, а й збільшувати кількість кліків за оголошеннями. Бо самі по собі покази не приносять бізнесу реальної користі. Максимум – підвищують впізнаваність. І тут у вас може виникнути логічне запитання з приводу актуальності використання моделі CPM. Відповідь на нього – у наступному пункті.

Навіщо бізнесу CPM
Незважаючи на те, що CPM безпосередньо не пов’язаний з кількістю конверсій, ця метрика вкрай важлива з точки зору бізнесу для реалізації успішної рекламної стратегії. Цей показник потрібно враховувати з кількох причин:
- Для оцінки вартості реклами. CPM дає можливість точно визначити, скільки коштує тисяча показів оголошень, щоб ефективніше планувати бюджет і краще розуміти, наскільки загалом дорого обходиться рекламна кампанія.
- Для порівняння ефективності різних майданчиків. Порівнюючи CPM на різних рекламних платформах, можна визначити, де реклама коштує дешевше і водночас працює ефективніше, щоб згодом обирати оптимальні напрямки.
- Для оптимізації рекламних витрат. Розуміння CPM допомагає спрямовувати бюджет саме на ті канали, які дають найбільшу віддачу за менших вкладень.
- Для планування та прогнозування. CPM можна використовувати для прогнозування витрат на майбутнє і точніше планувати рекламні бюджети, виходячи з передбачуваного бюджету і поставлених цілей.
Крім того, CPM дуже корисний для аналізу аудиторських
Як рахувати CPM?
здійснюється досить просто. Вам потрібно розділити загальну вартість рекламної кампанії на кількість показів реклами і помножити на 1000. Формула CPM виглядає наступним чином:
CPM = (Вартість РК ÷ Кількість показів) × 1000
Тобто, попередньо потрібно знати всього два параметри: скільки ви вкладаєте в рекламну кампанію і скільки отримуєте показів реклами за ці гроші. Для наочності можемо зробити приблизний розрахунок.

Приклади розрахунку CPM
Уявімо, що ваші показники мають такий вигляд:
- на рекламну кампанію витрачено $300;
- ваше оголошення було показано 100 000 разів.
Далі просто підставляємо ці значення у формулу і виконуємо розрахунок:
(300 ÷ 25 000) × 1000 = 12
Таким чином ми з’ясували, що ваш CPM становить 12. Тобто, ви платите 12 доларів за кожну 1000 показів оголошень. Або $0,02 за 1 показ.
CPM-модель у маркетингу
CPM-модель оптимально підходить для бізнесу, який одночасно хоче збільшити впізнаваність і охопити більшу аудиторію за відносно невеликого бюджету. Вона активно використовується маркетологами через простоту планування бюджету і проведення розрахунків.

Важливо додати, що CPM-модель застосовується не тільки в контекстній рекламі Google. Вона поширена і в інших сферах:
- банерна реклама на сайтах;
- відеореклама, зокрема на YouTube;
- реклама в соцмережах: Facebook, Instagram та інших.
Завдяки своїй універсальності, практичності та простоті CPM-модель стала одним із ключових інструментів сучасного цифрового маркетингу, даючи змогу брендам
CPM vs CPC: ключові відмінності
Якщо в моделі CPM у розрахунок береться вартість тисячі показів оголошення, то в CPC (Cost Per Click) – вартість за клік за оголошенням. Тобто, у другому випадку рекламодавець платить тільки за кліки, а не за покази. І в деяких випадках це пріоритетно.
Загалом CPM корисніший для підвищення впізнаваності бренду й охоплення великої цільової аудиторії. А модель CPC, зі свого боку, ефективніша для збільшення трафіку і конверсій, оскільки дає змогу платити тільки за конкретні цільові дії користувачів. Більш детальне порівняння цих моделей – у таблиці:
CPC | CPM |
| У CPC оплата здійснюється, коли користувач натискає на оголошення. | У CPM оплата здійснюється за кількість показів оголошень. |
| Якщо рекламодавець отримує тисячу кліків за кампанією з CPC $3, це означає, що він заплатить $3000. | Кампанія з CPM $3 означає, що рекламодавець платить $3 за кожну тисячу показів оголошення. |
| Бізнеси вибирають цю модель для збільшення відвідуваності сайту або продажів. | Рекламодавці вибирають цю модель для підвищення видимості бренду. |
| Ставки CPC ранжуються за CTR і якістю. | Перевага CPM у тому, що ставка на рекламу зосереджена на ціні. |
| CPC кращий для ретаргетингових кампаній. | CPM найкраще підходить для використання A/B тестування. |
| Формула CPC: Загальна вартість кліків ÷ Загальна кількість кліків на оголошення. | Формула CPM: (Вартість РК ÷ Кількість показів) × 1000 |
| CPC пропонує вищу окупність інвестицій, оскільки оплата здійснюється тільки за кліки. | У CPM кампаніях перегляди без взаємодії приносять менше доходу для бізнесу. |
| CPC менш корисна для аналізу ефективності ваших оголошень. | CPM – чудова метрика для аналізу релевантності оголошень для користувачів. |
Коли варто використовувати CPM у контекстній рекламі
Як і було сказано вище, модель CPM особливо корисна для збільшення обізнаності цільової аудиторії про бренд і підвищення його впізнаваності серед потенційних клієнтів. Це особливо актуально для нових брендів або продуктів, які тільки виходять на ринок.

Існують й інші ситуації, коли CPM буде кращим:
- Ретаргетинг і ремаркетинг. Якщо вам потрібно нагадати користувачам про власний продукт або бренд, CPM-кампанія може стати оптимальним варіантом.
- Сезонні або тимчасові пропозиції. Коли вам потрібно сповістити максимум потенційних клієнтів про спецпропозиції, використовуючи при цьому відносно невеликий бюджет, CPM теж працює відмінно.
- Брендовані кампанії. Якщо ваша мета – створити міцні асоціації продукту і бренду, а також поліпшити загальний імідж, CPM буде дуже корисним. Особливо для візуальних форматів реклами, таких як відео або банери.
Однак є й ситуації, коли CPM-модель вам, ймовірно, не підійде:
- вам важливо отримувати саме конверсії, а не покази;
- у вас обмежений бюджет і ви прагнете отримати максимальну рентабельність інвестицій;
- у вашій ніші дуже велика конкуренція, через що CPM може не забезпечити бажаної ефективності;
- ваші рекламні матеріали не привертають належної уваги цільової аудиторії і не викликають відгуку;
- вам потрібно точно таргетувати вузьку, конкретну аудиторію, а не домогтися максимально широких охоплень.
В інших випадках CPM – чудовий варіант для використання у вашій маркетинговій стратегії. Головне – грамотне планування та оптимізація бюджету.
Наостанок ще раз підкреслимо: CPM – це насамперед перегляди, а не цільові дії користувачів. У цьому одночасно полягає його перевага і недолік. Такий формат працює більшою мірою на підвищення впізнаваності бренду або продукту, але меншою – на конверсії та продажі. Тому перед тим, як використовувати його, потрібно зважити всі «за» і «проти», щоб визначити, чи дійсно це найкращий варіант для вас.